Sproget spiller en afgørende rolle for børn, når de starter i skole. Jo stærkere børnenes sproglige fundament er fra skolestart, des lettere er det fx for børnene at lære at læse, skrive og regne. Og jo bedre børnene er til at bruge sproget til at kommunikere, des lettere har de ved at indgå i nye sociale relationer igennem deres skolegang.
Som børnehaveklasseleder har du et stort ansvar i forhold til at give børnene de bedste rammer for at kunne udvikle sig sprogligt.
Det er ikke en nem opgave. Det kræver, du og dine kolleger i børnehaveklassen kender til gode sprogpædagogiske principper og ved, hvordan I planlægger, udfører og evaluerer meningsfulde sprogindsatser for børnene.
På forløbet her får du de bedste forudsætninger for at lykkes med opgaven.
Du lærer konkret at:
- Planlægge og kvalificere sproglige læringsmiljøer, så de bedst muligt understøtter alle børns sproglige og kommunikative udvikling i børnehaveklassen.
- Tilrettelægge målrettede sprogindsatser, som tager højde for børns sproglige læringsprocesser.
- Indgå i et kvalificeret samarbejde med kolleger og forældre omkring børnenes sproglige udvikling og eventuelle sproglige indsatser.
Gevinster for din organisation
Når du har gennemført forløbet, har du en større forståelse for, hvordan du og dine kolleger i børnehaveklassen kan støtte børns sproglige udvikling – både på individ- og gruppeniveau. Og du er endnu bedre kvalificeret til at indgå i faglige dialoger med kolleger og forældre omkring børnenes sproglige udvikling i børnehaveklassen.