Udvalgte teorier og metoder inden for autisme og udviklingshandicap

Samarbejder du med børn og unge med autisme og udviklingshandicap i døgn og aflastningsforanstaltninger på det specialiserede socialområde? Og vil du arbejde personcentreret og proaktivt i feltet - og have nye indspark til dit metodedepot? Samt arbejde med nyeste viden om autisme og udviklingshandicap samt styrke dine refleksioner over egen faglige indsats. Så er dette forløb noget for dig!

Format

Diplom

Sted

Herning

Pris

20.150 kr

Startdato

04. feb. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Dette modul giver en dybdegående forståelse af mental sundhed og de barrierer, som børn og unge med autisme og udviklingshandicap oplever. Du vil få indsigt i den nyeste praksisviden og forskning og faglige tilgange, der går ud over kliniske forståelser af autisme og retter sig mod anvendelse af viden i praksis?

Hovedpunkter i modulet:

  • Nyeste forskning og faglige tilgange: Lær om og diskuter eksempler på god social praksis og innovative metoder til at samarbejde med børn og unge med autisme og udviklingshandicap, snarere end at arbejde med eller for dem. 
  • Samarbejdsbaserede og personcentrerede tilgange: Forstå værdien af at implementere samarbejdsbaserede, relationelle og personcentrerede tilgange i arbejdet med kollegaer og de personer, du støtter. Fokus vil være på motivation og inddragelse af støttekrævende børn med autisme og udviklingshandicap.
  • Kommunikation med barnet, den unge med autisme og udviklingshandicap på baggrund af alternativ og supplerende kommunikation

På modulet vil du arbejde med:

  • Grundlæggende moderne forståelse og teorier om udviklingshandicap og autisme hos børn og unge
  • Low Arousal perspektiver og andre sociale indsatser, der harmonerer med en neurodivers tænkning
  • Ressourcefokus og empowerment i en bio-psyko-social ramme.
  • Specialpædagogiske indsatser, struktur, forudsigelighed og stilladsering – muligheder og begrænsninger
  • Udvikling i samarbejde med barnet/den unges netværk i komplekse sociale indsatser.
  • Neuro- og socialpsykologiske perspektiver på autisme (ADHD) og udviklingshandicap og anden og neurodiversitet
  • Hvordan inddrage barnets/den unges indefraperspektiv? indefra-perspektiver gennem oplæg og cases
  • Refleksioner over din egen rolle som fagperson i lyset af tanker om neurodiversitet og empowerment.

Mere information

  • Dette modul sætter fokus på strømninger indenfor autisme og udviklingshandicap som en neurodivers profil – hvor det enkelte barns /den unges perspektiv er et vigtigt afsæt for din fagprofessionelle læring og indsats. Indenfor de senere år har tænkningen om autisme været i forandring, både i den psykiatriske forståelse (bl.a. med den nye diagnoseliste ICD-11) og i de sociale og pædagogiske tilgange.

    Autisme og udviklingshandicap har som begreber tidligere været præget af en medicinsk videnskabsforståelse - som en “lidelse” eller “forstyrrelse”. Denne forståelse er, særligt det seneste årti, blevet udfordret af neurodiversitet som begreb i forskellige sammenhænge båret frem af personer med erfaringer med at leve med en neurodivers profil og nye faglige mere humanistiske tilgange.

    Du vil lære om autisme og udviklingshandicap i den nyere forståelsesramme ud fra problemstillinger om ressourcefokus, neurodiversitet og barnets indefra-perspektiv. Du lærer om, hvilken betydning forståelsesrammen har for mødet med autisme og anden neurodiversitet og sociale indsatser til meget støttekrævende børn og unge. Det giver indsigt og praktiske strategier, mens den anerkender de udfordringer, som mennesker med autisme og personale, der arbejder på tværs af forskellige miljøer, står over for. 

    På holdet arbejder du med dine forestillinger om autisme og udviklingshandicap - det sprog vi bruger som fagpersoner, og hvordan du kvalificerer det i en humanistisk ressourcefokuseret ramme.

    Du vil støde på nye begreber/tilgange som:

    • Neurodiversitet – komorbiditet – AUDHD
    • Ableisme
    • Den dobbelte mentaliseringsfælde
    • Det dobbelte blik
    • Og meget andet

    Alle de nye tanker sættes i spil i forhold til din konkrete praksis, idet du skal formulere prøvehandlinger på baggrund af det lærte, som du afprøver i din praksis.

  • Undervisningsformen er en blanding af underviseroplæg, studieøvelser og praksisudvikling.

    Du får rig mulighed for at inddrage din egen praksis, skrive cases og analysere din egen indsats. Du skal afprøve noget af det, du lærer i praksis og fremlægge på et seminar- og det kan være afsæt for den mundtlige eksamen.

    Typisk vil du møde medstuderende med forskellige faglige baggrunde og med vidt forskellige erfaringer inden for samarbejdet med personer med autisme og neurodiversitet. Det arbejder vi bevidst med at gøre til en styrke ved at etablere et fælles læringsrum med god dynamik og mulighed for at lære af hinanden.

    Underviserne på modulet har stor viden om neurodiversitet og har en omfattende praksiserfaring i samarbejdet med personer med neurodiversitet og autisme.

    Modulet består af:

    • Undervisning fra 9.00 til 13.00
    • Anvendelse i praksis-gruppearbejde fra 13.00-15.00
    • Underviseroplæg
    • Formulere din egen case med baggrund i din praksis
    • Afprøve noget af det lærte i din praksis – det er det vi kalder prøvehandlinger
    • Oplæg for medstuderende
    • Afsluttende mundtlig eksamen.

    Til eksamen skal du dels reflektere mundtligt over dit læringsforløb og dels analysere en case fra din praksis, hvor du demonstrerer refleksioner over din egen fagprofessionelle indsats sammen med mindst et barn eller en unge med autisme og udviklingshandicap.

  • Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen.

  • Modulet er for dig, der samarbejder med mennesker med autisme, ADHD og neurodiversitet indenfor det specialiserede socialområde. 

    Du arbejder eks. på bo- og aktivitetstilbud og døgntilbud, §85, i STU og andre social - og specialpædagogiske indsatser. Du kan være uddannet social- eller specialpædagog, special-lærer, ergo/fysioterapeut, socialrådgiver, psykomotoriker eller lignende.

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant videregående uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse.

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • Vi anbefaler, at du undersøger, om du kan søge midler fra de forskellige fonde og puljer til diplomuddannelser på det specialiserede socialområde:

Tilmeld dig

Sted

Herning

Pris

20.150 kr.

Dato

04. feb. 2026 - 17. dec. 2027

Ansøgningsfrist

15. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

heid
emc