
Danmarks Frie Forskningsfond har i år opprioriteret den praksisrettede forskning – og dét er smittet positivt af på VIA University College. Konkret har DFF over den seneste måned tildelt i alt 39,87 millioner til seks forskningsprojekter, som VIA står i spidsen for eller er medprojektleder på.
Der er tale om forskningsprojekter med fokus på henholdsvis anbragte børn og unge, borgere i hjemløshed, alkoholafhængighed og alkoholbehandling, kønsforskelle i skolen, skoleelevers brug af AI til at skrive skoleopgaver og dagtilbuds indsats for at udvikle små børns tidlige matematiske sprog.
Bevillingerne kommer fra flere af DFF’s strategiske og politisk besluttede puljer – nemlig dém med overskrifterne ’Styrket forskning på det specialiserede socialområde’, ’Læring og trivsel i grundskolen’ samt ’Styrket klinisk og uafhængig forskning – særlig øremærkning til forskning i stofbrug, opioider og rusmidler’.
Til gavn for velfærdssamfundet
Forsknings- og udviklingsdirektør Helle Kryger Aggerholm fra VIA University College betegner det som et rigtig vigtigt skridt og en klar anerkendelse af den praksisnære, anvendelsesorienterede forskning, at Danmarks Frie Forskningsfond i år som noget nyt har suppleret sine øremærkede, tematiske puljer med et praksisvirkemiddel.
”Det er virkelig glædeligt med opbakningen til den praksisrettede forskning, som er en del af VIAs dna, og som gør en reel forskel i dagligdagen for fagprofessionelle og ’almindelige borgere’. De seks forskningsprojekter med VIA involveret, som DFF har støttet i år, bliver i høj grad til gavn for velfærdssamfundet – både på socialområdet, sundhedsområdet og skoleområdet,” påpeger Helle Kryger Aggerholm.
Det nye såkaldte praksisvirkemiddel betyder, at Danmarks Frie Forskningsfond har vægtet det højere end tidligere at tildele midler til projekter, hvor forskere samarbejder med aktører i praksis, og hvor der bliver skabt løsninger på konkrete problemer. DFF’s kriterie for støtte er tillige, at der skal være tale om ny, banebrydende forskning.
Det er DFF’s forskellige råd og udvalg, der bedømmer de indkomne ansøgninger og afgør, hvilke der får tildelt forskningsmidler, og VIA University College er dén professionshøjskole, der har modtaget de største og fleste bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond i år.
Ambitioner er indfriet
”Forskningsområdet i VIA har gennem flere år haft det som et strategisk mål at opnå regelmæssig DFF-finansiering, og årets bevillinger har til fulde levet op til vores ambitioner,” forklarer Helle Kryger Aggerholm og tilføjer:
”DFF er en særdeles prestigefyldt forskningsfond, der har fokus på excellent fri forskning og den gode idé. Derfor er der grund til at være stolt over den støtte, DFF i år har bevilget til forskningsprojekter, som flere af VIAs forskningscentre er enten lead på eller samarbejder med andre forskningsinstitutioner om at gennemføre”.
Konkret er det fem af VIAs forskningscentre, der netop har modtaget bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond. Det gælder Forskningscenter for borger og samfund, Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, Forskningscenter for didaktik og pædagogik, Forskningscenter for social udsathed og Forskningscenter for professionsstudier.
”Bevillingerne fra DFF er en anerkendelse af, at VIA har stærke forskningsmiljøer, både hvad angår kompetencer og kapacitet til at udvikle løsninger på aktuelle samfundsudfordringer, og at VIA kommer i betragtning til DFF-bevillinger på lige fod med de stærkeste universitetsmiljøer,” pointerer Helle Kryger Aggerholm.
Fakta: Læs om seks VIA-projekter med støtte fra DFF
Herunder er en kort præsentation af de projekter med VIA som lead eller medprojektleder, som i år har modtaget i alt 39,87 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Alle projekterne starter i 2026.
6,7 millioner kroner til forskning i kvaliteten af tilsyn med anbragte børn og unge
Forskningsprojektet ’Out of sight’ er et rent VIA-projekt mellem Forskningscenter for borger og samfund og Forskningscenter for social udsathed. Projektet har modtaget 6,7 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond.
Målet med projektet er at sikre bedre tilsyn med døgninstitutioner, familieplejer og bosteder – til gavn for udsatte børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet. I projektet bliver det undersøgt, hvordan kommunerne og socialtilsynene samarbejder om tilsynsopgaven for at bidrage til, at samfundet kan tage bedre ansvar for udsatte børn og unge.
Baggrunden for det kommende forskningsprojekt ved VIA University College er, at der har været flere sager fremme om omsorgssvigt af beboere, der er anbragt på fx bosteder. Såvel anbragte børn og unge som medarbejdere fra socialtilsynene og kommunerne bliver interviewet i forskningsprojektet.
Læs mere om projektet her.
7,1 millioner kroner til forskning i kønsforskelle i skolen
Forskningsprojektet ’Challenging gender stereotypes in professional judgements and Practice’ bliver gennemført i et samarbejde mellem VIA University College og Aarhus Universitet.
Projektet har modtaget 7,1 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond og sætter fokus på kønsforståelser og bias hos blandt andet lærere og vejledere i skolen. Målet er at tilvejebringe ny viden og nye løsninger til at skabe mere kønsinkluderende læringsmiljøer og give alle børn og unge lige muligheder.
Baggrunden for projektet er, at der – selvom ligestilling har stået højt på den politiske dagsorden i årtier – stadig er et tydeligt kønsmønster i, hvilke uddannelser henholdsvis piger og drenge vælger.
Dét skaber både ulighed og mangel på arbejdskraft inden for fagområder som teknologi og omsorg.
Læs mere om projektet her.
9,97 millioner kroner til forskning i at hjælpe borgere ud af hjemløshed
Forskningsprojektet ’Transforming homelessness services into Housing First in changing welfare systems’ bliver gennemført af VIA University College i samarbejde med VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter.
Projektet har modtaget 9,97 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond og vil blandt andet munde ud i en række anbefalinger til politikerne og kommunerne omkring effektfuld hjælp til mennesker i hjemløshed. Konkret undersøger projektet, om det internationalt anerkendte koncept ’Housing First’, der omfatter tildeling af bolig kombineret med socialpædagogisk støtte, er en effektfuld vej ud af hjemløshed herhjemme.
Baggrunden for projektet er, at der i Danmark lever omkring 6.000 personer i hjemløshed. Og selvom der siden 2009 har været et nationalt fokus på at nedbringe antallet af borgere i hjemløshed, er tallet stort set uændret over en længere årrække.
Læs mere om projektet her.
7,1 millioner kroner til forskning i skoleelevers brug af AI til at skrive tekster
Forskningsprojektet ’Hybrid text practices in the Danish L1 classroom’ bliver gennemført i et samarbejde mellem VIA University College og DPU ved Aarhus Universitet.
Projektet har modtaget 7,1 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond og skal skabe ny viden om elevers brug af AI til at skrive tekster til skoleopgaver. Projektet følger elever i 8. klasse på tre skoler.
Konkret undersøger forskergruppen, hvad elever gør med AI i skrivning i skolen, og hvordan eleverne navigerer mellem de AI-genererede tekster, deres egne ambitioner med deres tekster og skolens og lærerens krav. Det bliver blandt andet afdækket, om og i givet fald hvordan, eleverne gør teksterne til deres egne, selv om de bruger fx ChatGPT i skriveprocessen.
Baggrunden for projektet er, at vi i Danmark har meget lidt viden om, hvad AI betyder for, hvordan unge lærer at skrive og læse i skolen.
Læs mere om projektet her.
5,9 millioner kroner til forskning i alkoholafhængighed og -behandling
Forskningsprojektet ‘The lived realities and embodied experiences of alcohol addiction and recovery’ bliver gennemført i et samarbejde mellem VIA University College og Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet.
Projektet har modtaget 5,9 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond og sætter spot på alkoholafhængighed og alkoholbehandling. Den nye viden fra projektet skal bruges til at styrke den behandling, de kommunale alkoholbehandlingscentre tilbyder i dag.
Særligt undersøger projektet, hvordan personer med et problematisk brug af alkohol rent kropsligt og subjektivt oplever alkoholafhængighed, drikketrang og dét at komme ud af afhængighed (recovery), hvilket er et underbelyst emne i den eksisterende forskning. I projektet indgår både borgere i alkoholbehandling og ansatte på alkoholbehandlingscentre.
Læs mere om projektet her.
3,1 millioner kroner til forskning i det tidlige matematiske sprog
Forskningsprojektet ’Adaptive Teaching in Demographically Diverse Preschool Classrooms’ bliver gennemført i et samarbejde mellem VIA University College og det belgiske universitet KU Leuven.
Projektet har modtaget 3,1 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond og skal give viden til pædagoger i dagtilbud om, hvordan de gennem tilpassede læringsmiljøer og aktiviteter med fx billedbogslæsning bedst støtter 0-6-åriges udvikling af det tidlige matematiske sprog. Der er i projektet særligt fokus på børn med en flersproget baggrund og børn i socioøkonomisk sårbare positioner.
Baggrunden for projektet er, at børns sproglige færdigheder, især inden for matematik, er afgørende for deres akademiske udvikling. Samtidig indebærer den øgede diversitet i dagtilbud i forhold til børns sproglige og sociale baggrund, at pædagoger står over for udfordringer med at tilpasse læringsmuligheder for alle uanset baggrund.
Læs mere om projektet her.