Bevægelse kan være en indgang til at arbejde med elevernes deltagelsesmuligheder, faglige engagement og lyst til at gå i skole. Samtidig kan bevægelsesaktiviteter understøtte elevernes sansemotoriske, følelsesmæssige og sociale erfaringer – og på den måde bidrage til faglig læring, som almindelig tavle-undervisning ikke kan.
På forløbet her får du viden om bevægelse, og om hvordan bevægelse påvirker læring. Vores mål er at give dig en faglig nuanceret forståelse af den rolle bevægelse spiller for børns læring. Du arbejder konkret med, hvordan du sikrer, at bevægelsesaktiviteter bliver en naturlig del af undervisningen og skolens kultur.
Du lærer konkret at:
- Forstå sammenhængen mellem bevægelse og læring.
- Omsætte din viden om bevægelse og læring til konkrete og meningsfulde aktiviteter i din undervisning.
- Samarbejde med kolleger og ledelsen på skolen om at udvikle en lærings- og undervisningskultur med fokus på bevægelse og fysisk aktivitet.
Gevinsten for skolen
Når du har gennemført forløbet, har du den nyeste forskningsbaserede viden om sammenhængen mellem bevægelse og læring hos børn og unge. Du ved samtidig, hvordan du pædagogisk og didaktisk kan inddrage bevægelse i undervisningen, så det styrker elevernes faglige udvikling og generelle trivsel. Til sammen giver det både dig og skolen det bedste udgangspunkt for at fremme en kultur, hvor bevægelse integreres i skolens rammer, mål, undervisning og dagligdag.