Børns sprog er afgørende for trivsel, mulighed for at deltage i leg og andre børnefællesskaber og for livsbaner på langt sigt. Desværre har alle børn ikke samme sproglige muligheder for at udvikle sig sprogligt derhjemme, hvilket skaber ulige vilkår for børnene; en ulighed som forfølger dem gennem hele livet. Pædagogisk personale, der sikrer sproglige udviklingsmuligheder, kan derfor for nogle børn være dem, der ændrer livsbaner.
Samtidig er hverdagen i dagtilbuddet travl, og derfor er det vigtigt, at det pædagogiske personale kan udnytte alle de muligheder, hverdagen byder på, for at skabe gode sproglige læringsmiljøer.
Vi kan ikke give dig alle svarene, men vi kan give dig viden og kompetencer, der gør dig i stand til at udvikle de sproglige læringsmiljøer i praksis, og ved hjælp af dybdegående indsigt i teori om børns sprogtilegnelse skabe rammer for ændringer og udvikling til gavn for både børn og dine kolleger.
På modulet lærer du:
- Forskellige perspektiver og tilgange til, hvordan du didaktisk og pædagogisk kan arbejde med børns sproglige udvikling.
- At omsætte teoretisk viden om sproglig udvikling og evaluering af konkrete sproglige læringsmiljøer i din praksis.
- At forstå din og dit arbejdsplads’ rolle, ansvar og muligheder i forhold til at styrke børns sprog.