Sproget er afgørende for børns trivsel og mulighed for at deltage i leg og andre børnefællesskaber. Desværre har alle børn ikke samme muligheder for at udvikle sig sprogligt derhjemme, og det skaber ulige vilkår for børnene – en ulighed som kan forfølge dem gennem hele livet.
For nogle børn kan et godt sprogmiljø i vuggestuen eller børnehaven derfor være helt afgørende for, hvordan de klarer sig i skolen og senere i livet.
Som pædagog i fx dagtilbud, skole eller fritidstilbud kan du være med til at sikre, at alle børn har de bedst tænkelige rammer for at udvikle sig sprogligt. Men det kræver, at du i en travl hverdag er i stand til at se og gribe de muligheder, hverdagen byder på for at skabe gode sproglige læringsmiljøer.
På forløbet her får du viden om børns sprogtilegnelse og kompetencer, der gør dig i stand til at bruge din viden i dit arbejde - til gavn for både børnene og dine kolleger.
Du lærer konkret at:
- Omsætte teoretisk viden om sproglig udvikling og sproglige forudsætninger til konkrete indsatser i dit sprogpædagogiske arbejde.
- Forstå og vurdere børns forskellige sproglige kompetencer og kommunikative udvikling – og bruge dine iagttagelser til at planlægge effektive sprogindsatser.
- Indgå i et kvalificeret samarbejde om sprogindsatser og sprogmiljøer for alle børn.
- Forstå din og din arbejdsplads’ rolle, ansvar og muligheder i forhold til at styrke børns sprog.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for børnenes sproglige udvikling. Og dermed bliver du en vigtig ressource i forhold til at skabe de bedst mulige sprogmiljøer for børnene sammen med dine kolleger.