Formidling, læringsmiljøer og kulturarbejde

​​Vil du være ekspert i at skabe inspirerende læringsmiljøer? Så er forløbet for dig. Du lærer at udvikle både fysiske og virtuelle rum, der fremmer kreativitet og fordybelse. Og du får styrket dine formidlingsevner, så du kan skabe (endnu) mere interesse for skolens kulturtilbud.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

14.000 kr

Startdato

13. jan. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Som læringsvejleder – og del af skolens pædagogiske læringscenter (PLC) – står du måske ofte over for udfordringer som at skabe læringsmiljøer, der kan stimulere kreativitet og engagement blandt eleverne?

Det kan være vanskeligt at integrere både fysiske og virtuelle elementer i undervisningen og at anvende kreative og æstetiske tilgange til læring i praksis. Desuden kan det være udfordrende at formidle komplekse emner på en måde, der er både engagerende og informativ. Og hvordan understøtter du dine kolleger i dette arbejde? 

På forløbet lærer du at: 

  • Forstå, hvordan fysiske designs af læringsmiljøer påvirker det pædagogiske arbejde.  
  • Udvikle både fysiske og virtuelle læringsmiljøer med fokus på oplevelse og fordybelse – i samarbejde med dine kolleger.  
  • Formidle skolens kulturelle tilbud og litteratur på spændende og inspirerende måder. 

Gevinsten for skolen

Når du har gennemført forløbet, er du bedre rustet til at skabe og evaluere læringsmiljøer, der fremmer kreativitet og engagement. Du kan samarbejde effektivt med kolleger om at udvikle undervisningsmetoder, der integrerer både fysiske og virtuelle elementer, og som er tilpasset forskellige måder at lære på. Desuden har du styrket dine formidlingsevner, hvilket gør det muligt at præsentere komplekse emner på en mere tilgængelig og inspirerende måde. Dette vil ikke kun forbedre undervisningen, men også øge elevernes motivation og læringsudbytte.​​ 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

14.000 kr.

Dato

13. jan. 2026 - 04. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Du lærer om fysiske designs af læringsmiljøer:

    • ​​Betydning for læring: Fysiske læringsmiljøer påvirker elevernes engagement, motivation og læringsudbytte. Designet kan fremme interaktion, samarbejde og fleksibilitet i undervisningen, hvilket er essentielt for en moderne pædagogik. 
    • Tilpasning og fleksibilitet: Muligheden for at tilpasse miljøet til forskellige læringsaktiviteter og undervisningsmetoder er vigtig. Fleksible møbler og rumindretninger kan understøtte forskellige undervisningsformer, såsom gruppearbejde, individuel læring og projektbaseret undervisning. 
    • Æstetisk og ergonomisk design: Et æstetisk tiltalende og ergonomisk designet læringsmiljø kan forbedre trivsel og koncentration hos eleverne. Farver, lys og akustik spiller en rolle i at skabe et behageligt og effektivt læringsmiljø. 

    Du arbejder med forskellige teorier og tilgange til læring:

    • ​​Kreative tilgange: Kreativitet i undervisningen kan fremme kritisk tænkning og problemløsning. Det involverer brugen af åbne opgaver, der tillader eleverne at udforske og eksperimentere. 
    • Æstetiske tilgange: Æstetik i læring handler om at integrere kunstneriske elementer, der kan styrke elevernes emotionelle og sensoriske oplevelser, hvilket kan føre til dybere forståelse og engagement. 
    • Undersøgende tilgange: En undersøgende tilgang til læring opfordrer eleverne til at stille spørgsmål, udforske og reflektere, hvilket fremmer en dybere forståelse og evnen til at anvende viden i nye kontekster. 

    Du lærer om formidlingsteori og -metoder: 

    • ​Effektiv kommunikation: Formidlingsteori fokuserer på, hvordan man bedst kommunikerer komplekse emner på en forståelig måde. Dette inkluderer brugen af forskellige medier og teknikker til at nå forskellige læringsstile. 
    • Interaktiv formidling: Anvendelse af interaktive metoder, såsom diskussioner, workshops og digitale værktøjer, kan øge elevernes engagement og forståelse. 
    • Evaluering og feedback: Gode formidlingsmetoder inkluderer også løbende evaluering og feedback, hvilket hjælper med at tilpasse undervisningen til elevernes behov og fremme kontinuerlig læring.
  • ​​Undervisningen veksler mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, øvelser, projekt- og gruppearbejde. 

    Vi lægger vægt på, at du skal kunne anvende det, du lærer, direkte i dit arbejde. Du får derfor mulighed for aktivt at inddrage eksempler fra din egen hverdag i undervisningen, og du kommer til at arbejde med at afprøve din nye viden og dine kompetencer i dit eget arbejde.

  • Mundtlig eksamen på baggrund af skriftlig opgave.

  • ​Forløbet er særligt for dig, der er ressourceperson eller læringsvejleder i skolen – eller på vej i rollen.

    Du kan også være tilknyttet skolens pædagogiske læringscenter (PLC), varetager litteraturopgaver i samspillet mellem skolebibliotek og folkebibliotek eller bare være nysgerrig på sammenhængen mellem læringsmiljøer og kulturarbejde. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 
  • Du kan tage ” Formidling, læringsmiljøer og kulturarbejde” som et enkeltstående forløb for at kvalificere din viden og dit arbejde. 

    Du kan også tage det som en del af din uddannelse læringsvejleder. 

    Læs mere om læringsvejlederuddannelsen her

Kontakt

cebu
ankp