Konflikter er en del af menneskelige relationer, og de opstår i både private og professionelle sammenhænge mellem individer, i grupper og i organisationer. Hvis konflikter får lov til at eskalere og forbliver uforløste, kan de skabe splid, dræne os for energi og i værste fald gøre os syge. Men det behøver ikke at gå så galt. Konflikter kan også være med til at udvikle os og tvinge os til at finde nye løsninger og nye samarbejdsformer.
Evnen til at håndtere konfliktfyldte situationer på en konstruktiv måde er en afgørende kompetence i alle organisationer – og kan være med til at fremme trivsel og styrke samarbejdet.
På forløbet "Konflikthåndtering" lærer du at forstå konfliktens natur og anvende praktiske værktøjer til at løse konflikter og uoverensstemmelser, så alle parter kommer styrket ud på den anden side.
Du lærer konkret at:
- Forstå og genkende de bagvedliggende årsager til konflikter.
- Agere mægler i konfliktsituationer.
- Samarbejde med kolleger om at forebygge og håndtere konflikter på din arbejdsplads.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du udviklet kompetencer til at forstå og håndtere konflikter i professionelle sammenhænge. Du kan identificere og adressere potentielle konflikter, før de eskalerer. Og du er i stand til at tackle egne og andres følelsesmæssige reaktioner på en professionel måde.
Dine nye kompetencer gør dig til en vigtig ressource i forhold til at fremme en positiv konfliktkultur, hvor der er stor grad af tillid og plads til uenigheder.