Leg er ikke kun sjov men en afgørende del af børns måde at lære og forstå verden på. Legen har stor betydning for børns udvikling af motoriske, kognitive, sproglige og emotionelle kompetencer, og børn lærer gennem de erfaringer, de gør sig i et legende samspil med andre.
Som pædagog har du en vigtig opgave i at skabe rammerne for en legekultur, hvor der er plads til alle. Det kræver, at du har indsigt i legens betydning for børns udvikling og forstår den rolle, du skal udfylde som pædagog i forhold til børnenes leg.
På forløbet her får du den viden og de værktøjer, du har brug for til at arbejde kvalificeret med leg, kreativitet og æstetiske processer i børnehøjde.
Du lærer konkret at:
- Udvikle legende og kreative læringsmiljøer, der fremmer børnenes dannelse, sikrer deltagelsesmuligheder for alle og styrker børnefælleskabet.
- Undersøge og anvende børnenes perspektiver på leg som udgangspunkt for, hvordan du tilrettelægger pædagogiske aktiviteter.
- Analysere og vurdere legens betydning for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse – og bruge dine indsigter i dit arbejde.
- Sætte dig selv i spil i børnenes leg – og dermed aktivt tage stilling til, hvornår du fx skal guide børnene, og hvornår du giver dem frihed til at finde deres egen vej.
Gevinsten for din institution
Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for børns leg. Du ved også, hvordan du som pædagog bedst muligt kan understøtte en legekultur, hvor alle børn har mulighed for at deltage. Det giver både dig og din institution det bedst mulige udgangspunkt for at skabe pædagogiske læringsmiljøer, hvor leg, kreativitet og æstetiske processer er i højsædet.