Leg, kreativitet og æstetiske processer

Er du optaget af leg og legende tilgang i din pædagogiske praksis? Og har du brug for viden om, hvordan du faciliterer leg, understøtter kreativitet, fantasi og børns aktive eksperimenteren? På forløbet får du indblik i, på hvilken måde du kan understøtte legende tilgange gennem din pædagogiske hverdag. Du bliver også klogere på, hvordan du kan understøtte mangfoldige deltagelsesmuligheder i leg for alle børn og på, hvilke positioner du som voksen kan tage i din stræben på at ilte legen og give børn positive erfaringer med at deltage aktivt i legende børnefællesskaber.​

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

02.09.2025 - 19.12.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • ​Når du har gennemført forløbet, har du sikret dig en solid og kvalificeret tilgang til at arbejde med leg, kreativitet og æstetiske processer i børnehøjde.

    Du​ bliver bedre til at:

    • ​Udvikle pædagogiske læringsmiljøer, der gennem leg og kreativitet fremmer børnenes dannelse, deltagelsesmuligheder samt styrker børnefælleskabet
    • Undersøge og anvende børnenes perspektiver på leg som information for din egen tilrettelæggelse af en legende pædagogisk praksis
    • Analysere og vurdere legens betydning for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
    • Sætte dig selv i spil i børnenes leg  
  • Forløbet kvalificerer dig til at tilrettelægge og drive pædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet i dagtilbud, hvor leg, kreativitet og æstetiske processer er i højsædet for den måde, hvorpå børn begriber deres verden.

    Du kommer til at arbejde med:

    • ​Legens betydning for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse
    • Pædagogiske læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i et børneperspektiv
    • Fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljøer som rammer samt betingelse for leg og kreativitet
    • Didaktiske overvejelser om det legende som grundlæggende i dagtilbud
    • Legende børnefællesskaber og børns legeuniverser

    Undervejs på modulet vil vi arbejde med prøvehandlinger i praksis, og du kommer til at arbejde med at undersøge, hvordan du kan omsætte tematikker og begreber fra undervisningen hjemme i din egen praksis.

  • Deltagelse er relevant for dig, der arbejder i dagtilbud. Du er højst sandsynlig uddannet pædagog. Du er optaget af børns leg i vuggestue og børnehave, og du er optaget af at undersøge, hvordan du kan understøtte børns leg. Du er også nysgerrig på, hvordan det bliver muligt at arbejde yderlige med, at legen får værdi i sig selv i lige netop din institution.

    Mulighed for økonomisk tilskud

    Vidste du, at Den Kommunale Kompetencefond kan give dig økonomisk støtte til din efteruddannelse med op til 25.000 kr., hvis du er kommunalt ansat? Læs om de forskellige tilskudsordninger.

  • Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, legende øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i egen praksis mellem undervisningsdagene. 

    På den måde er du med til at omsætte den nye viden til prøvehandlinger i praksis i din egen institution, hvilket betyder, at du får mulighed for at dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder.

    Forløbet består typisk af:

    • ​10-20 studerende
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene
    • 2 skemalagte vejledningsdage
    • Øvelser og dialoger i grupper
    • Afsluttende eksamen​

    Du kommer til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis og optagethed meningsfuldt med modulets indhold. Underviserne brænder for at understøtte din læring på modulet på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål samt gode studieforhold på vores Campus​.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

Avatar-profilbillede-Q480x480.jpg

Faglig kontakt