Leg, kreativitet og æstetiske processer

Arbejder du med børn? Og er du optaget af, hvordan du kan understøtte børns leg, kreativitet, fantasi og aktive eksperimenteren? På forløbet her bliver du klogere på, hvordan du i din pædagogiske hverdag kan fremme børns legeuniverser og sikre, at alle børn har mulighed for at deltage i legende børnefællesskaber.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

25. aug. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

​Leg er ikke kun sjov men en afgørende del af børns måde at lære og forstå verden på. Legen har stor betydning for børns udvikling af motoriske, kognitive, sproglige og emotionelle kompetencer, og børn lærer gennem de erfaringer, de gør sig i et legende samspil med andre. 

Som pædagog har du en vigtig opgave i at skabe rammerne for en legekultur, hvor der er plads til alle. Det kræver, at du har indsigt i legens betydning for børns udvikling og forstår den rolle, du skal udfylde som pædagog i forhold til børnenes leg.  

På forløbet her får du den viden og de værktøjer, du har brug for til at arbejde kvalificeret med leg, kreativitet og æstetiske processer i børnehøjde. 

Du lærer konkret at: 

  • ​Udvikle legende og kreative læringsmiljøer, der fremmer børnenes dannelse, sikrer deltagelsesmuligheder for alle og styrker børnefælleskabet. 
  • Undersøge og anvende børnenes perspektiver på leg som udgangspunkt for, hvordan du tilrettelægger pædagogiske aktiviteter. 
  • Analysere og vurdere legens betydning for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse – og bruge dine indsigter i dit arbejde. 
  • Sætte dig selv i spil i børnenes leg – og dermed aktivt tage stilling til, hvornår du fx skal guide børnene, og hvornår du giver dem frihed til at finde deres egen vej.  

Gevinsten for din institution 

Når du har gennemført forløbet, har du en øget forståelse for børns leg. Du ved også, hvordan du som pædagog bedst muligt kan understøtte en legekultur, hvor alle børn har mulighed for at deltage. Det giver både dig og din institution det bedst mulige udgangspunkt for at skabe pædagogiske læringsmiljøer, hvor leg, kreativitet og æstetiske processer er i højsædet.

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

25. aug. 2026 - 18. dec. 2026

Ansøgningsfrist

15. maj. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • Igennem forløbet kommer du til at arbejde med:

    • ​Legens betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse 
    • Pædagogiske læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i et børneperspektiv 
    • Fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljøer som rammer for leg – samt betingelse for leg og kreativitet 
    • Didaktiske overvejelser om det legende som et fundament i dagtilbuddets hverdag 
    • Legende børnefællesskaber og børns legeuniverser 
  • Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, legende øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i din en institution mellem undervisningsgangene. 

    På den måde er du med til at omsætte din nye viden til prøvehandlinger i praksis i din egen institution, hvilket betyder, at du får mulighed for at dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder. 

    Forløbet består typisk af: 

    • ​10-20 studerende 
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde 
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene 
    • 2 skemalagte vejledningsdage 
    • Øvelser og dialoger i grupper 
    • Afsluttende eksamen​ 

    Du kommer til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis og optagethed meningsfuldt med undervisningen. Underviserne brænder for at understøtte din læring på forløbet på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål samt gode studieforhold på vores Campus​. 

  • Skriftlig opgave kombineret med mundtlig præsentation.

  • Forløbet er særligt relevant for dig, der arbejder i dagtilbud. Du er højst sandsynlig uddannet pædagog.

    Det vigtigste er, at du er optaget af børns leg i vuggestue eller børnehave, og du er optaget af at undersøge, hvordan du kan understøtte børns leg. Du er også nysgerrig på, hvordan det bliver muligt at arbejde yderlige med, at legen får værdi i sig selv i lige netop din institution. 

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 
  • Du kan tage ” Leg, kreativitet og æstetiske processer” som et enkeltstående forløb eller som del af en hel pædagogisk diplomuddannelse. 

    Læs mere om den pædagogiske diplomuddannelse her

Kontakt

cebu
birl