Når børn og unge har svært ved at mestre sproget, påvirker det deres evne til at kommunikere og indgå i sociale relationer. Vanskelighederne kan følge børnene og de unge gennem hele livet, hvis ikke de får den rette hjælp.
Som logopæd eller anden sprogpædagogisk medarbejder kan du være med til at mindske konsekvenserne af sproglige udfordringer hos børn og unge.
Det forudsætter, at du har et bredt kendskab til børns sproglige udvikling, kan genkende tegnene på forskellige sproglige vanskeligheder og kan igangsætte de rette sproglige indsatser.
På forløbet ”sproglige vanskeligheder” lærer du konkret at:
- Forstå sprogudviklingen hos børn, herunder hvordan børn tilegner sig ordforråd, grammatik, fonologi og pragmatik gennem forskellige udviklingsstadier.
- Genkende forskellige typer af sproglige vanskeligheder særligt i relation til udviklingsmæssige sprogforstyrrelser (DLD), udtalevanskeligheder, forsinket sprogudvikling og grammatiske udfordringer.
- Anvende relevante undersøgelsesmetoder som anamnese, observation og testning for systematisk at indhente viden om sproglige vanskeligheder hos børn og unge.
- Igangsætte logopædiske indsatser, der er målrettet behovet hos den enkelte.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for sproglige vanskeligheder hos børn og unge. Du er i stand til at beskrive og vurdere vanskelighedernes omfang og kan igangsætte almene, målrettede og særlige indsatser i tæt samarbejde med barnet eller den unge, de nærmeste omsorgspersoner og relevante fagpersoner.