Det kan være svært for mange borgere at overskue indsatserne i deres egen sag i det offentlige system – og det kan være lige så udfordrende for dig som fagprofessionel at skabe overblik og sammenhæng i det tværgående samarbejde om borgeren.
Netop kompetencerne til at stå stærkt i samarbejde og koordinering på tværs af faggrupper og systemer, styrker du på dette forløb.
Centralt for forløbet er, at du undervises sammen med andre studerende på tværs af beskæftigelses-, sundheds- og socialområdet - fx socialrådgivere, socialsygeplejersker eller socialpædagoger. Således lærer du og udvikler tværprofessionelle kompetencer sammen med andre fagprofessionelle, du møder i din daglige praksis i det offentlige system.
Når du har gennemført forløbet, har du en dybere forståelse af kompleksiteten, og nye kompetencer til håndtering af, det tværgående samarbejde. Med forløbet får du styrket din faglige integritet og bliver kompetent til at se nye muligheder og byde ind med løsninger, som både skaber bedre sammenhæng i borgernes forløb og fremmer det tværfaglige samarbejde.
Du opnår færdigheder og kompetencer til at:
- Etablere og udvikle tværgående samarbejde
- Koordinere og skabe sammenhæng mellem mål og indsats i borger- og familieforløb
- Lede møder med borgere, familier og samarbejdspartnere
- Forstå og varetage forskellige roller i det helhedsorienterede og tværprofessionelle samarbejde
- Få indsigt i teknologiens udfordringer og muligheder i det tværgående samarbejde
- Udvikle dine individuelle tværprofessionelle kompetencer
Gevinsten for din organisation
Når du styrker dine kompetencer i at skabe sammenhængende og tværgående borgerforløb, får din organisation et stærkere fundament for at arbejde helhedsorienteret og effektivt. Du bliver bedre til at koordinere på tværs af fagområder, sikre fælles retning i borgerforløbene samt at koordinere samarbejdet både internt og eksternt. Det styrker samarbejdskulturen, løfter kvaliteten i opgaveløsningen og skaber større sammenhæng for borgerne.