Børn og unge har brug for at deltage i fællesskaber, hvor de føler sig set og hørt, uanset hvem de er, og hvad de kan.
I Danmark har vi en stolt fritidspædagogisk tradition og en vifte af forskellige fritidspædagogiske tilbud, hvor fællesskaber, kreativitet og relationer er i centrum. Tilbud som SFO, fritids- og ungdomsklubber skaber frirum, hvor børn kan styrke sociale kompetencer, finde fællesskaber at høre til i og blive mødt som hele mennesker.
Fælles for gode fritidspædagogiske tilbud er, at de er drevet af engagerede voksne, som giver plads til mangfoldighed og tilbyder børnene og de unge reel medbestemmelse.
På forløbet her får du som pædagog i et fritidspædagogisk tilbud masser af viden og inspiration, som du kan bruge direkte i dit arbejde.
Du lærer konkret at:
- Forstå den fritidspædagogiske opgave i en samfundsmæssig kontekst og i forhold til børn og unges trivsel og udviklingsmuligheder.
- Inddrage børnenes og de unges perspektiver i dit fritidspædagogiske arbejde.
- Arbejde med relationer - og derigennem facilitere og udvikle mangfoldige fritidspædagogiske miljøer og fællesskaber.
- Håndtere svære valg og etiske dilemmaer, som du møder i dit fritidspædagogiske arbejde.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, kan du bruge din nye viden om fritidspædagogikkens særlige rammer og muligheder til at begrunde og kvalificere dit fritidspædagogiske arbejde. Din viden kan blive et vigtigt bidrag til at skabe et fælles afsæt for det fritidspædagogiske arbejde i din praksis – et fælles afsæt, som kan styrke det kollegiale samarbejde, højne den fælles faglighed og bidrage til et stærkt intentionelt fritidstilbud.