Karrierelæring er nøglen til, at mennesker får et bredt udsyn mod uddannelse og arbejde. Det danner også grundlag for at træffe gode valg - både i overgangen fra én uddannelse til en anden, i overgange mellem uddannelse og job og i overgangen mellem jobs. Arbejdet med karrierelæring er derfor relevant i arbejdet med både børn, unge og voksne.
På forløbet kommer du til at arbejde med, hvordan læring om uddannelse, job og arbejdsliv er en proces, som sker over tid, i mange forskellige sammenhænge og i samspil med den sociale kontekst og samfundsmæssige betingelser.
Vi dykker ned i det teoretiske fundament for karrierelæring. Du får greb om forskellige vejledningsteorier og metoder, som du kan bruge til planlægning af karrierelæring. Og du lærer at omsætte din nye viden til din hverdag som vejleder.
Du vil opnå kompetencer til at:
- Planlægge, gennemføre og evaluere karrierelæringsforløb
- Vurdere forskellige karrierelæringsteoriers relevans for forskellige målgrupper
- Træffe begrundede valg for karrierelæringsaktiviteter, der understøtter målgruppens handlekompetence
- Håndtere komplekse problemstillinger i karrierelæringsforløb
- Formidle og begrunde dine valg af metoder i tværprofessionelle og -institutionelle samarbejder
Gevinsten for din arbejdsplads
Med din nye viden om karrierelæring kan du i endnu højere grad støtte mennesker i at forstå deres muligheder for uddannelse, job og arbejdsliv. Det understøtter den vejledtes handlekompetence, hvilket både gavner den vejledte og samfundet som helhed.