Autisme og ADHD fylder mere og mere i samfundsdebatten, og diagnosetallene stiger. Samtidig er forståelsen af autisme og ADHD i hastig udvikling. Ny forskning giver nye indsigter i neurodiversitet og de komplekse bio-psyko-sociale faktorer, der påvirker mennesker med diagnoserne.
Denne udvikling stiller nye krav til de indsatser, vi skaber for målgruppen. Derfor er det afgørende, at du som fagprofessionel har opdateret viden og kan tilrettelægge en praksis, der bedst muligt understøtter mennesker med autisme og ADHD i deres hverdag.
Dit personlige udbytte
På dette forløb får du indsigt i den nyeste forskning om autisme, ADHD og neurodiversitet, og du lærer at se nye muligheder og løsninger i din daglige praksis. Du udvider din faglige viden om de udfordringer, personer med autisme og ADHD kan opleve, og du får en dybdegående forståelse af mental sundhed.
Du lærer ligeledes, hvordan du som fagperson kan understøtte autonomi og trivsel ved at undgå overstyrende praksisser og i stedet skabe rammer, der bygger på anerkendelse og samarbejde.
Når du har taget forløbet, vil du opleve, at du:
- Har forståelse for den nyeste forskning og teori om neurodiversitet, autisme og ADHD.
- Forstår værdien i at implementere samarbejdsbaserede, relationelle og personcentrerede tilgange i arbejdet med dine kolleger og de personer, du støtter.
- Kan arbejde med sociale indsatser, der harmonerer med en neurodivers tilgang.
- Kan anvende neuro- og socialpsykologiske perspektiver i dit arbejde.
- Har indsigt i udviklingsmuligheder i komplekse sociale indsatser.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, vil du have et skærpet blik på autisme og ADHD på det specialiserede socialområde. Du ved, hvad der kendetegner en fagligt stærk og inkluderende praksis, og du kan omsætte din nye viden om neurodiversitet til konkrete tilgange og metoder på din arbejdsplads, med fokus på samarbejdsbaserede indsatser.