Autisme/ADHD - det specialiserede socialområde

Vil du have den nyeste viden om autisme, ADHD og neurodiversitet – og vil du udforske faglige tilgange, der rækker ud over den traditionelle kliniske forståelse af diagnoserne? Så er dette forløb for dig. Få nye perspektiver til din hverdag på det specialiserede socialområde, og styrk dine kompetencer i personcentreret samarbejde med mennesker med autisme og ADHD.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

19.300 kr

Startdato

02. mar. 2026

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Autisme og ADHD fylder mere og mere i samfundsdebatten, og diagnosetallene stiger. Samtidig er forståelsen af autisme og ADHD i hastig udvikling. Ny forskning giver nye indsigter i neurodiversitet og de komplekse bio-psyko-sociale faktorer, der påvirker mennesker med diagnoserne. 

Denne udvikling stiller nye krav til de indsatser, vi skaber for målgruppen. Derfor er det afgørende, at du som fagprofessionel har opdateret viden og kan tilrettelægge en praksis, der bedst muligt understøtter mennesker med autisme og ADHD i deres hverdag. 

Dit personlige udbytte 

På dette forløb får du indsigt i den nyeste forskning om autisme, ADHD og neurodiversitet, og du lærer at se nye muligheder og løsninger i din daglige praksis. Du udvider din faglige viden om de udfordringer, personer med autisme og ADHD kan opleve, og du får en dybdegående forståelse af mental sundhed.

Du lærer ligeledes, hvordan du som fagperson kan understøtte autonomi og trivsel ved at undgå overstyrende praksisser og i stedet skabe rammer, der bygger på anerkendelse og samarbejde. 

Når du har taget forløbet, vil du opleve, at du: 

  • Har forståelse for den nyeste forskning og teori om neurodiversitet, autisme og ADHD. 
  • Forstår værdien i at implementere samarbejdsbaserede, relationelle og personcentrerede tilgange i arbejdet med dine kolleger og de personer, du støtter. 
  • Kan arbejde med sociale indsatser, der harmonerer med en neurodivers tilgang.  
  • Kan anvende neuro- og socialpsykologiske perspektiver i dit arbejde.  
  • Har indsigt i udviklingsmuligheder i komplekse sociale indsatser. 

Gevinsten for din arbejdsplads

Når du har gennemført forløbet, vil du have et skærpet blik på autisme og ADHD på det specialiserede socialområde. Du ved, hvad der kendetegner en fagligt stærk og inkluderende praksis, og du kan omsætte din nye viden om neurodiversitet til konkrete tilgange og metoder på din arbejdsplads, med fokus på samarbejdsbaserede indsatser. 

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

19.300 kr.

Dato

02. mar. 2026 - 04. dec. 2026

Ansøgningsfrist

12. jan. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Mere information

  • På forløbet bliver du introduceret til den nyeste forskning om autisme, ADHD og neurodiversitet. Du får indsigt i teorier og metoder, der rækker ud over den traditionelle kliniske forståelse af diagnoserne, og du lærer, hvordan du kan omsætte denne viden til din praksis.

    Gennem konkrete eksempler og faglige dialoger udforsker vi, hvad der kendetegner god social praksis. Vi ser på, hvordan innovative metoder kan styrke samarbejdet med personer med autisme og ADHD – frem for blot at arbejde med eller for dem. Du bliver klædt på til at implementere relationelle, samarbejdsbaserede og personcentrerede tilgange i dit arbejde, både med kolleger og de personer, du støtter. 

    Du får indsigt i, og arbejder med:  

    • Den nyeste forskning om komplekse bio-psyko-sociale forhold  
    • Samarbejdsbaserede og personcentrerede tilgange 
    • Neuro- og socialpsykologiske perspektiver på autisme, ADHD og neurodiversitet 
    • Ableisme, stigmatisering og andetgørelse 
    • Struktur, forudsigelighed og stilladsering – samt deres muligheder og begrænsninger 
    • Ressourcefokus og empowerment i en bio-psykosocial ramme 
    • Brugererfaringer, indefraperspektiver – fx gennem oplæg og cases 
    • Egne mentaliseringskompetencer og faglige refleksioner

    OBS: Du skal være opmærksom på, at det er forløbets studieordningsbetegnelse ”Udvalgte teorier og metoder inden for et udvalgt socialfagligt felt”, der vil fremgå på dit diplombevis – og altså ikke beskrivelsen ”Autisme/ADHD - det specialiserede socialområde”. Det har ingen betydning for din gennemførsel og udbytte. 

  • Undervisningen kombinerer teori med relevante cases fra praksis og praktiske øvelser.

    Der lægges stor vægt på, at du inddrager dine egne erfaringer fra praksis, så undervisningen tager udgangspunkt i de situationer, du møder i dit daglige arbejde. Mellem mødegangene arbejder du med det, du har lært fra undervisningen i din praksis, hvilket giver dig en reel mulighed for at udvikle nye handleveje og metoder i dit daglige arbejde. 

    Forløbet består af en ugentlig undervisningsdag på VIA. Undervisningen vil primært være en blanding af underviseroplæg, studieøvelser, oplæg fra studerende og praksisudvikling. 

    Du vil typisk møde medstuderende med forskellige faglige baggrunde og med vidt forskellige erfaringer med neurodiversitet. Det arbejder vi bevidst med at gøre til en styrke ved at etablere et fælles læringsrum med god dynamik og mulighed for at lære af hinanden.

       
  • Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen baseret på et skriftligt oplæg, hvor du arbejder med en konkret problemstilling fra din praksis.

    Til eksamen skal du dels reflektere mundtligt over dit læringsforløb og dels analysere en case fra din praksis, hvor du demonstrerer refleksioner over din egen fagprofessionelle indsats sammen med mindst en person med en neurodivers profil. 

     
  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

       
  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • Du kan i perioden 2024-2028 søge om tilskud fra Social- og Boligstyrelsen til udvalgte efteruddannelser på det specialiserede socialområde. Tjek mulighederne for tilskud fra Social- og Boligstyrelsen  
    • En anden måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 

    Få overblik over alle dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte: Tilskud til efteruddannelse

     
  • Du kan tage forløbet “Autisme/ADHD - det specialiserede socialområde” som et enkeltstående diplomforløb, eller du kan tage det som del af en hel diplomuddannelse, fx Den sociale diplomuddannelse.

Kontakt

hebn
emc