Uanset om du er socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske eller noget helt andet, har du sikkert oplevet, at det, du plejer at gøre, ikke virker i mødet med børn og unge i udsatte positioner. Eller måske blot, at du kunne ønske dig flere tilgange at vælge imellem – et større metodisk repertoire. 
Når du har gennemført forløbet, har du et overblik over en lang række forskellige tilgange, som du kan omsætte direkte i din egen faglige praksis.  
Du bliver skarpere til at analysere den situation, du står over for og til at udvælge og reflektere over de tilgange, der kan være mest hjælpsomme i den konkrete situation.
Du styrker også din evne til at bruge redskaber fra din multiteoretiske værktøjskasse, så barnets eller den unges perspektiv altid står centralt. 
Med andre ord: Du bliver en inddragende multiteoretisk praktiker. 
På forløbet lærer du: 
- At arbejde med børn og unge i udsatte positioner med afsæt i et relationelt, inddragende, kontekstuelt og multiteoretisk perspektiv 
- At jonglere mellem en række metodiske tilgange: anerkendende, systemisk, løsningsfokuseret, narrativ, kognitiv, mentaliserende, eksistentiel og vitaliserende tilgang 
- At udvælge og anvende de multiteoretiske tilgange og redskaber i dit konkrete arbejde med børn og unge og deres forældre - tilpasset din egen faglige praksis 
- At reflektere over udvikling af din faglige praksis og dig selv som professionel i mødet med børn og unge i udsatte positioner. 
Gevinsten for din arbejdsplads 
Når du udvider din metodiske værktøjskasse, styrkes både din faglighed og arbejdspladsens indsats.  
Du kan analysere situationer mere præcist og vælge relevante metodiske tilgange, der inddrager børn og unge. Du styrker også din evne til at reflektere og tilpasse dine metoder efter behov – og hvad der virker bedst. Derfor en multiteoretisk værktøjskasse.
Det betyder mere kvalificerede, tværfaglige og målrettede indsatser, der gør en forskel for både børn, unge, familier og kolleger.