Multiteoretisk praktiker 2: Metoder i socialt arbejde med udsatte børn og unge

Arbejder du med børn og unge i udsatte positioner – og vil du udvide din metodiske værktøjskasse? På dette forløb styrker du dine kompetencer som multiteoretisk praktiker med barnets eller den unges perspektiv i centrum. Du lærer at møde børn og unge med metoder og redskaber, som er tilpasset den enkelte og den konkrete situation.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

16.000 kr

Startdato

07. jan. 2026, 11. jan. 2027, 10. jan. 2028

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Uanset om du er socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske eller noget helt andet, har du sikkert oplevet, at det, du plejer at gøre, ikke virker i mødet med børn og unge i udsatte positioner. Eller måske blot, at du kunne ønske dig flere tilgange at vælge imellem – et større metodisk repertoire. 

Når du har gennemført forløbet, har du et overblik over en lang række forskellige tilgange, som du kan omsætte direkte i din egen faglige praksis.  

Du bliver skarpere til at analysere den situation, du står over for og til at udvælge og reflektere over de tilgange, der kan være mest hjælpsomme i den konkrete situation.

Du styrker også din evne til at bruge redskaber fra din multiteoretiske værktøjskasse, så barnets eller den unges perspektiv altid står centralt. 

Med andre ord: Du bliver en inddragende multiteoretisk praktiker. 

På forløbet lærer du: 

  • At arbejde med børn og unge i udsatte positioner med afsæt i et relationelt, inddragende, kontekstuelt og multiteoretisk perspektiv 
  • At jonglere mellem en række metodiske tilgange: anerkendende, systemisk, løsningsfokuseret, narrativ, kognitiv, mentaliserende, eksistentiel og vitaliserende tilgang 
  • At udvælge og anvende de multiteoretiske tilgange og redskaber i dit konkrete arbejde med børn og unge og deres forældre - tilpasset din egen faglige praksis 
  • At reflektere over udvikling af din faglige praksis og dig selv som professionel i mødet med børn og unge i udsatte positioner. 

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du udvider din metodiske værktøjskasse, styrkes både din faglighed og arbejdspladsens indsats.  

Du kan analysere situationer mere præcist og vælge relevante metodiske tilgange, der inddrager børn og unge. Du styrker også din evne til at reflektere og tilpasse dine metoder efter behov – og hvad der virker bedst. Derfor en multiteoretisk værktøjskasse.

Det betyder mere kvalificerede, tværfaglige og målrettede indsatser, der gør en forskel for både børn, unge, familier og kolleger.

Efteruddannelse - ja tak

Vidste du at...

Det nu er muligt for dig at få gratis efteruddannelse på børne- og ungeområdet med tilskud fra Social- og Boligstyrelsen?

Diplommodulerne med tilskud har opstart i efteråret 2025 samt foråret 2026, og pladserne fordeles efter først til mølle - så skynd dig ind og tilmelde dig!

Mere information

  • Forløbet udfolder de multiteoretiske tilgange med konkrete metoder og redskaber i en dynamisk vekslen mellem teori og praksis.

    Du arbejder med forskellige tilgange i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner, og tilegner dig en kvalificeret forståelse af, hvad du kan bruge hvor og hvordan.  

    Du får indsigt i, og arbejder med:  

    • Multiteoretisk praksis: at arbejde med børn og unge i udsatte positioner, inddragelse af børn og unge i egen ret, det relationelle arbejde med børn og unge 
    • Multiteoretiske tilgange: anerkendende, systemisk, løsningsfokuseret, narrativ, kognitiv, mentaliserende, eksistentiel og vitaliserende tilgang 
    • En udvidet værktøjskasse med konkrete redskaber, der indgår i eller deler principper med de multiteoretiske tilgange 
    • Dig selv i din professionelle rolle – personlig udvikling af egne kompetencer 
    • Praktisk træning i læringsgrupper 
  • Undervisningen er en dynamisk vekslen mellem korte oplæg, øvelser og arbejde med praksiscases. Du bliver en del af en fast læringsgruppe, der sammen og i et trygt miljø afprøver og indgår i sparring på anvendelse af metoder og redskaber.

    Som forberedelse til undervisningen får du adgang til et e-læringsmateriale, hvor de centrale teoretiske tilgange præsenteres. Det giver dig en unik mulighed for både at forberede dig til de enkelte undervisningsgange, men også at vende tilbage til centrale læringspointer igennem modulet. 

    Undervisningen er bygget op med fremmøde til undervisning én gang månedligt i blokke á 2 dage med målrettet undervisning og øvelse i de multiteoretiske tilgange.

    Forløbet er tilrettelagt som aktionslæring, hvor du imellem hver undervisningsblok arbejder med at anvende det lærte i egen praksis og med løbende refleksion over, hvordan du kan kvalificere din egen praksis.

    Du møder erfarne undervisere, som er fagligt opdaterede og specialiserende indenfor for forskellige områder af det sociale- og pædagogiske arbejde. ​ 

  • Eksamen er en kombinationseksamen, hvor du på baggrund af et skriftligt oplæg går til en mundtlig eksamen - enten individuelt eller i en selvvalgt eksamensgruppe.  

  • Forløbet er især relevant for dig, der er socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske og til daglig arbejder med børn og unge i udsatte positioner fx i socialforvaltningen, i skolen, i klubber, på opholdssteder, på krisecentre, i det boligsociale arbejde, som frivillige i fx Børns vilkår eller andre NGO’er og andre beslægtede professioner.

  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Professionsbacheloruddannelse 
    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Diplomuddannelse 
    • Bacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • Eller anden relevant uddannelse minimum på niveau med en kort, videregående uddannelse. 

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen.

    Se mere her: Realkompetencevurdering

  • Få overblik over dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte, når du tager diplomforløb og -efteruddannelser hos VIA University College.

    Mulighederne er mange, og de afhænger bl.a. af din uddannelsesbaggrund, din overenskomst og dit medlemskab af fagforeninger. Reglerne og midlerne varierer en del. Vi henviser derfor til, at du kontakter de enkelte organisationer for korrekt besvarelse af spørgsmål samt oplysninger om specifikke kriterier og betingelser.

    Se mere her: Tilskud til efteruddannelse​

  • Du kan tage forløbet “ Multiteoretisk praktiker 2: Metoder i socialt arbejde med udsatte børn og unge” som et enkeltstående forløb, eller du kan tage det i sammenhæng med forløbet ”Multiteoretisk praktiker 1: Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge”, som sammen udgør uddannelsesretningen Børn og unge. 

    Du kan også tage forløbet i sammenhæng med Børnerådgiverforløbet, som består af Børnerådgiver 1: Inddragelse af børn, unge og familier og Børnerådgiver 2: Samtaler med børn, unge og familier

    Eller du kan også tage forløbet som en del af Den sociale diplomuddannelse. 

"Før forløbet manglede jeg metoder og en bevidsthed om, hvornår jeg skulle bruge dem. Nu er jeg metodisk stærkere, mere bevidst i mine samtaler og føler mig meget mere kompetent til at hjælpe en bredere målgruppe af unge – også dem med komplekse udfordringer. Jeg blev desuden positivt overrasket over, hvor mange metoder og tilgange der findes – mulighederne som multiteoretisk praktiker er langt større, end jeg troede." 

Allan Skov Eskebjerg, Ungeguide ved Ungeenheden i Skanderborg Kommune

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

16.000 kr.

Dato

07. jan. 2026 - 26. jun. 2026

Ansøgningsfrist

14. nov. 2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

17.000 kr.

Dato

11. jan. 2027 - 02. jul. 2027

Ansøgningsfrist

16. nov. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

16.000 kr.

Dato

10. jan. 2028 - 30. jun. 2028

Ansøgningsfrist

15. nov. 2027

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

hebn
bk