Multiteoretisk praktiker 1: Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge

Vil du styrke din faglighed i arbejdet med komplekse problemstillinger i socialt arbejde med børn og unge i udsatte positioner? Så tag forløbet her, og opbyg din teoretiske forståelse, få styrket dine analytiske kompetencer – og bliv en multiteoretisk praktiker. Det giver dig flere handlekompetencer i praksis til at identificere og arbejde med de mange faktorer, der påvirker børn, unge og deres familier.

Format

Diplom

Sted

Aarhus

Pris fra

15.000 kr

Startdato

18. aug. 2026, 23. aug. 2027

Varighed

10 dage

ECTS

10

Udbytte for dig og din arbejdsplads

Når du som fagperson på det sociale- og pædagogiske område arbejder med børn og unge i udsatte positioner, kan det være en udfordring at gennemskue, hvad der egentlig er på spil – og hvordan du bedst forstår og støtter barnet, den unge eller familien. Måske er du i tvivl om, hvilke teoretiske perspektiver du mest hensigtsmæssigt kan anvende i din praksis, eller hvilke tilgange der er mest relevante i de situationer, du står i?  

På dette forløb opdaterer du dit teoretiske fundament og skærper dine analytiske kompetencer. Med en styrket teoretisk forståelse kan du udvikle din faglige praksis og træffe faglige beslutninger, der hviler på et videns- og forskningsbaseret grundlag. Du får desuden udvidet dit faglige handlerepertoire. 

Når du har taget forløbet, vil du opleve at du: 

  • Har en dybere forståelse for barnets, den unges og familiens udsathed i de arenaer, hvor de færdes - fx i hjemmet, dagtilbuddet eller skolen.  
  • Kan analysere og vurdere komplekse problemstillinger ved hjælp af relevant teori og forskning – og sætte relevante handlinger i spil.
  • Har indsigt i børn og unges udviklingsproces, herunder betydningen af mangelfuld eller krænkende omsorg (omsorgssvigt) samt både klassiske og nye former for udsathed. 
  • Kan identificere og understøtte udviklingen af resiliensprocesser hos barnet eller den unge – herunder anvende det dobbelte blik.  

Gevinsten for din arbejdsplads 

Når du har gennemført forløbet, har du styrket din faglighed med et multiteoretisk overblik. Du kan vurdere komplekse problemstillinger omkring børn, unge og familier i udsatte positioner ved hjælp af relevante teorier og metoder, og du vil kunne vælge og anvende relevante tilgange til de situationer du befinder dig i med målgruppen. Derved vil du bidrage til en mere refleksiv og vidensbaseret praksis på din arbejdsplads. 

Mere information

  • På forløbet introduceres du til en række teorier og aktuel forskning om børn, unge og udsathed, som giver dig stærke muligheder for at arbejde multiteoretisk, hvor du anvender og trækker på forskellige teoretiske perspektiver i din praksis. 

    Du får også redskaber til at arbejde analytisk og refleksivt med henblik på at kvalificere din praksis. 

    Du kommer til at arbejde med perspektiver til forståelse af både børn, unge og familier og du får konkrete værktøjer, som du kan anvende direkte i dit arbejde med målgruppen. 

    Du får indsigt i, og arbejder med:  

    • Teoriforståelse i socialt og pædagogisk arbejde med udsatte børn, unge og familier 
    • Barnets eller den unges udvikling i et kontekstperspektiv   
    • Mangelfulde eller krænkende omsorgsbetingelser  
    • Perspektiver på udsathed - klassiske og nye former for udsathed  
    • Resiliensprocesser - risiko- og beskyttelsesfaktorer  
    • Det dobbelte blik - styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte positioner  
    • Analysemodeller og handleperspektiver, du kan anvende i egen praksis 

    Afhængig af din faglige praksis kan du i dine prøvehandlinger i egen praksis og i din skriftlige opgave sætte fokus på de konkrete problemstillinger, der rører sig i din praksis. Det kan fx være bekymrende skolefravær (skolevægring), mobning, selvskade, angst, ensomhed, børn og unge med diagnoser, højkonflikt skilsmisser, sorg og krise, omsorgssvigt, fattigdom, negativ social kontrol, børn og unge med forældre med psykiske problemer eller brug af rusmidler, børn og unge anbragt uden for hjemmet osv. 

  • Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem undervisning, korte oplæg, øvelser og arbejde i læringsgrupper. Der lægges stor vægt på, at du inddrager dine egne erfaringer fra praksis, så undervisningen tager udgangspunkt i de situationer, du møder i dit daglige arbejde.

    Forløbet strækker sig over 10 undervisningsdage, fordelt på 2 dage om måneden på VIA.  Undervisningen er tilrettelagt som aktionslæring. Det vil sige, at du mellem mødegangene arbejder med det lærte i praksis og derved løbende omsætter teori til handling og reflekterer over, hvordan du kan kvalificere din egen praksis. 

  • Forløbet afsluttes med en skriftlig eksamen – individuel eller i gruppe – hvor du arbejder med teoretisk analyse af en konkret problemstilling fra din praksis.

  • Forløbet er for dig, der arbejder med børn og unge i udsatte positioner. Det kan være i socialforvaltningen, i skolen, i klubber, på opholdssteder, på krisecentre, i det boligsociale arbejde, som frivillig i fx NGO’er eller lignende.

    Du kan fx være socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske eller noget tilsvarende.  

     
  • For at blive optaget direkte på diplomforløbet skal du have gennemført en af følgende uddannelser:

    • Erhvervsakademiuddannelse 
    • Akademiuddannelse 
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse 
    • Kandidatuddannelse 
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Du skal desuden have to års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.

    Hvis ikke du opfylder adgangskravene, kan du få lavet en realkompetencevurdering for evt. at blive optaget på forløbet. Det er gratis at få lavet vurderingen. Læs om realkompetencevurdering.

  • I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.

    • Forløbet kan være gratis for dig, der arbejder med udsatte børn og unge. Læs om Social- og Boligstyrelsens tilskud til børne- og ungeområdet
    • Du kan i perioden 2024-2028 søge om tilskud fra Social- og Boligstyrelsen til udvalgte efteruddannelser på det specialiserede socialområde. Tjek mulighederne for tilskud fra Social- og Boligstyrelsen  
    • En anden måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond  
    • Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra omstillingsfonden 

    Få overblik over alle dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte: Tilskud til efteruddannelse.

  • Du kan tage forløbet “ Multiteoretisk praktiker 1: Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge” som et enkeltstående forløb, eller du kan tage det i sammenhæng med forløbet Multiteoretisk praktiker 2: Metoder i socialt arbejde med udsatte børn og unge som sammen udgør uddannelsesretningen Børn og unge

    Du kan også tage forløbet i sammenhæng med Børnerådgiverforløbet, som består af Børnerådgiver 1: Inddragelse af børn, unge og familier og Børnerådgiver 2: Samtaler med børn, unge og familier

    Eller du kan tage det som en del af Den sociale diplomuddannelse

Tilmeld dig

Sted

Aarhus

Pris

15.000 kr.

Dato

18. aug. 2026 - 19. dec. 2026

Ansøgningsfrist

01. jun. 2026

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

16.000 kr.

Dato

23. aug. 2027 - 23. dec. 2027

Ansøgningsfrist

01. jun. 2027

Ledighed

Ledige pladser

Kontakt

hebn
bk