På forløbet introduceres du til en række teorier og aktuel forskning om børn, unge og udsathed, som giver dig stærke muligheder for at arbejde multiteoretisk, hvor du anvender og trækker på forskellige teoretiske perspektiver i din praksis.
Du får også redskaber til at arbejde analytisk og refleksivt med henblik på at kvalificere din praksis.
Du kommer til at arbejde med perspektiver til forståelse af både børn, unge og familier og du får konkrete værktøjer, som du kan anvende direkte i dit arbejde med målgruppen.
Du får indsigt i, og arbejder med:
- Teoriforståelse i socialt og pædagogisk arbejde med udsatte børn, unge og familier
- Barnets eller den unges udvikling i et kontekstperspektiv
- Mangelfulde eller krænkende omsorgsbetingelser
- Perspektiver på udsathed - klassiske og nye former for udsathed
- Resiliensprocesser - risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Det dobbelte blik - styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte positioner
- Analysemodeller og handleperspektiver, du kan anvende i egen praksis
Afhængig af din faglige praksis kan du i dine prøvehandlinger i egen praksis og i din skriftlige opgave sætte fokus på de konkrete problemstillinger, der rører sig i din praksis. Det kan fx være bekymrende skolefravær (skolevægring), mobning, selvskade, angst, ensomhed, børn og unge med diagnoser, højkonflikt skilsmisser, sorg og krise, omsorgssvigt, fattigdom, negativ social kontrol, børn og unge med forældre med psykiske problemer eller brug af rusmidler, børn og unge anbragt uden for hjemmet osv.