Sårbare og udsatte børn og unge 

Er du optaget af, hvordan du kan gøre en forskel for de sårbare og udsatte børn, unge og familier, du arbejder med? Her på siden finder du viden og uddannelsestilbud målrettet dit arbejde.

Børn, unge og familier i sårbare og udsatte positioner

Uanset om du arbejder med børn, unge og familier i sårbare eller udsatte positioner i det pædagogiske arbejde på almenområdet eller det specialiserede sociale område, i det sociale myndighedsarbejde, i det boligsociale arbejde, på krisecentre mv., så oplever du sikkert, at der er tale om mange forskellige problematikker fra barn til barn og fra ung til ung.

Når børn og unge befinder sig i sårbare og udsatte positioner er de ikke sårbare og udsatte hele tiden. De er også meget andet: gode venner, glade for sport, kreative, omsorgsfulde børn og unge osv. Som professionelle skal vi skabe stærke anerkendende relationer til børn og unge, vi skal understøtte børn og unges muligheder for deltagelse og inddragelse, så de kan være aktører i eget liv og vi skal lytte til børn og unges egne perspektiver og sætte deres forståelser, oplevelser, ønsker og fortolkninger centralt i arbejdet.

Find efteruddannelse, der giver dig nye metoder, redskaber og viden til arbejdet med børn, unge og familier i sårbare og udsatte positioner. 

Moduler, kurser og skræddersyede forløb

Inspiration

Børnemindmapping: Et barn og en voksen taler sammen

Artikel

Børnemindmapping

Har du brug for et redskab, som sætter barnets fortællinger og perspektiv i fokus? Så er samtalemetoden børnemindmapping for dig.
Læs artiklen
To børn sidder ved en sø og et barn kigger på - neuropædagogik

Artikel

Neuropædagogik - brug viden om hjernen i dit arbejde

Hvad er neuropædagogik? Og hvordan er det relevant i dit arbejde? Få svarene her.
Læs artiklen
Relationsdannelse i pædagogisk praksis

Artikel

Relationsdannelse i pædagogisk praksis - få 5 gode råd

Hvorfor er relationsarbejde afgørende i din pædagogiske praksis? Læs hvorfor og få de gode råd.
Læs artiklen
Samarbejdet mellem pædagog og sundhedsplejerske kan øge små børns trivsel

Artikel

Sundhedsplejersker og pædagogers samarbejde kan øge små børns trivsel 

Hvordan opsporer du potentiel udsathed hos 0-2 årige børn?
Læs artiklen
Børn efterligner pædagog, der peger på sin egen næse

Artikel

Hvordan knækker vi sammen den sociale arv?

I artiklen får du tre bud på indsatsområder, der er afgørende, hvis vi skal flytte den sociale arv.
Læs artiklen

Kontakt

Dorte Ladefoged Dinnesen
  • Dorte Ladefoged Dinnesen

  • Efter- og videreuddannelseschef
  • T: +45 87 55 19 71
Lykke Kolby Stengaard
  • Lykke Kolby Stengaard

  • Efter- og videreuddannelseschef
  • T: +45 87 55 18 34